Web Summit 2024 za nami. Jaka będzie najbliższa przyszłość content marketingu i social mediów?

70 tysięcy uczestników, zero kolejek i opóźnień, nowy podział tematyczny i mocne skupienie na budowaniu relacji biznesowych – Web Summit 2024 w Lizbonie to wydarzenie, które nie zawiodło pod kątem merytoryki i jakości wystąpień, ale również po raz kolejny pokazało, jak wyznaczać standardy w organizacji konferencji technologicznych. Podsumowanie najważniejszych wniosków z obszarów social mediów i tworzenia contenu zebrała Karina Hertel, CEO naszej agencji, biorąca udział w wydarzeniu jako jedna z kilkaset osób z Polski.

Najwyższe standardy eventowe

Tegoroczna edycja to znaczące zmiany w organizacji. Dawne nazwy scen zostały zastąpione bardziej intuicyjnymi ścieżkami tematycznymi, co ułatwiło nawigację i dopasowanie do zainteresowań uczestników. Przykład? Dawna „Scena Panda” teraz funkcjonuje jako New Media Summit, stając się bardziej jasną dla gości już w samej nazwie i przeznaczeniu.

Tegoroczne wydarzenie to absolutnie fokus na relacjach międzyludzkich i wymianie doświadczeń. Spotkania biznesowe, inspirujące rozmowy oraz inicjatywy współpracy były w centrum uwagi.

Co mnie osobiście bardzo zachwyciło? Sam CEO i założyciel Web Summit, Paddy Cosgrave, dołączył do polskiej grupy na WhatsAppie, zachęcając do dyskusji i zapowiadając pomysł wykorzystania AI do tworzenia podsumowań wystąpień – krok, który może jeszcze bardziej zwiększyć ich dostępność – mówi Karina Hertel.

Choć Web Summit rozpoczął się od wystąpień portugalskich liderów – premiera Luisa Montenegro i burmistrza Lizbony Carlosa Moedasa – najbardziej oczekiwaną dyskusją wieczoru była rozmowa Pharrella Williamsa (muzyka i producenta) oraz Franka Coopera (CMO Visa).

Pharrell Williams i Frank Cooper na Main Stage: o demokratyzacji kreatywności

Ich panel na temat kultury, handlu i równości społecznej przyniósł mocne spostrzeżenia na temat gospodarki twórców. Pharrell podkreślał, jak cyfrowe platformy zdemokratyzowały kreatywność, dając każdemu – niezależnie od miejsca pochodzenia czy zasobów – możliwość wpływu na narrację i redefinicję sukcesu.

Zgadzam się w 100% z mówcami tego panelu. W końcu nadszedł czas w działaniach marketingowych, gdy pozwalamy wypowiedzieć się zwykłym ludziom. Social media dają im do tego równe prawo i pozwalają na równy głos. Dają szansę kreatywnego rozwoju, omijając tradycyjnych strażników, jakimi były stacje telewizyjne, naczelni gazet itd. To są bardzo mocne słowa panelistów z Web Summit, ale dają bardzo do myślenia – podkreśla Karina Hertel.

UGC, AI i nowe wskaźniki efektywności – przyszłość contentu i social mediów

Kampanie UGC to przyszłość

Marki coraz częściej wykorzystują User Generated Content (UGC), angażując swoich odbiorców w proces współtworzenia treści. Jak podkreślił na wydarzeniu Lidiane Jones, CEO Bumble, to nie tylko zwiększa autentyczność, ale także pogłębia bezcenne obecnie zaangażowanie odbiorców. Liderzy tacy jak Lego i Starbucks pokazują, jak efektywnie budować zaangażowanie i autentyczność poprzez współpracę ze społecznościami. Ważny jest także głos drugiej strony: influencer i content creator Loren Gray, potwierdził rosnącą liczbę zleceń na tworzenie UGC.

AI jako wsparcie twórców

Technologia AI staje się nieodłącznym narzędziem w arsenale twórców. Edycja wideo, analiza odbiorców czy automatyzacja zadań to tylko początek możliwości, jakie oferują współczesne narzędzia.  Mają na celu ułatwienie pracy, zwiększenie wydajności twórców, a jednocześnie zwalniają czasową przestrzeń, którą można wykorzystać na opowiedzenie historii i zbudowanie społeczności​. Jak zauważył Hovhannes Avoyan z Picsart, AI demokratyzuje kreatywność, ale to ludzie o wyjątkowych umiejętnościach wciąż będą wyznaczać nowe standardy. To oni „podniosą narzędzia AI” do nieprzeciętnych poziomów.

Bardzo trafia do mnie takie podejście. AI jest według mnie jak internet. Wszyscy mamy do niego dostęp i możemy znaleźć w nim praktycznie wszystko. Ale tylko nieliczni potrafią zrobić z tych informacji i narzędzi oferowanych przez sieć użytek, który będzie się wyjątkowo wyróżniał i będzie maksymalnie skuteczny – podkreśla Karina Hertel.

Nowe spojrzenie na metryki efektywności

„Polubienia” i „wyświetlenia” już nie wystarczają. Wszyscy jednoznacznie uznają, że w social mediach mamy niewystarczające wskaźniki efektywności współprac. Takie same wnioski padły zarówno w części dotyczącej influencer marketingu, jak i content creation. Dyskusja na ten temat zdominowała panel „Enhanced Metrics for Content Performance”.

Wszyscy zgodnie uznali, że potrzebne są narzędzia mówiące o wydajność treści sprzężone bezpośrednio z wynikami biznesowymi. Współczynnik konwersji, retencja klientów i zamiar zakupu – te współczynniki mają zapewnić dokładniejsze zrozumienie tego, w jaki sposób treści wpływają na ROI – zauważa Karina Hertel.

Reprezentanci zarządu Meta omówili na wydarzeniu wskaźniki i wydaje się, że rozumieją ich powierzchowność. Czy coś z tym zrobią? Trudno powiedzieć. Za to Brad Smith, CEO Microsoft, zapowiedział, że pracują nad narzędziami AI, które mają analizować niuanse treści w sposób bardziej wnikliwy niż te, które są nam powszechnie znane.

Web Summit poza scenami – networking przy portugalskich smakach

Takie wydarzenia jak Web Summit wznoszą networking na zupełnie innym poziomie niż ten, którego doświadczamy biorąc udział w eventach krajowych. Wieczory w Lizbonie tętniły życiem. Uczestnicy chętnie spotykali się w Time Out Market, gdzie rozmawiali o najciekawszych tematach danego dnia, próbując jednocześnie potraw najlepszych portugalskich restauratorów, w tym tych z gwiazdkami Michelin. Całe Bairro Alto, zabytkowa dzielnica Lizbony, stało się centrum nieformalnego networkingu uczestników z charakterystycznymi opaskami Web Summit.

Czy warto tam być?

Oczywiście, aby znać trendy i wnioski z Web Summit, można przeczytać opracowanie, takie jak to. Jednak dla wielu uczestników, co potwierdzę własnym przykładem, Web Summit to miejsce, które odwiedza się raz, by potem wracać co roku. Inspiracje, nowe kontakty i możliwość wymiany doświadczeń są bezcenne. Nic nie odda w pełni atmosfery tego wyjątkowego wydarzenia – mówi Karina Hertel. – Web Summit to więcej niż konferencja – to społeczność, która wyznacza trendy i redefiniuje przyszłość wielu działań marketingowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *